Σάββατο 3 Απριλίου 2021

"Κανονικότητα"


Κανονικότητα !!!   Μια λέξη της  μόδας .
Του συρμού θάλεγα  εγώ.

Τι ,ποια και πως τέλος πάντων  είναι αυτή η  «κανονικότητα»  που πάει παντού ?
 Από την απλή καθημερινότητα ενός εκάστου, έως το κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό  γίγνεσθαι των λαών, (μηδέ του καιρού εξαιρουμένου φυσικά)  ο όρος «κανονικότητα» αποτελεί το  προσδόκιμο για τα πάντα.


Η πιο παράδοξη χρήση όμως  του όρου γίνεται αναφορικά με την  οντότητα,φυσιολογία  και συμπεριφορά του ανθρώπου.Την ψυχολογική, συναισθηματική, διανοητική  του κατάσταση .

Εμείς σήμερα σ' αυτήν την παράδοξη χρήση του (αμφιλεγόμενου) όρου της κανονικότητας θα εστιάσουμε  χαλαρά την σκέψη μας  και θα αφήσουμε αβίαστα την αίσθηση,την φαντασία, την αντίληψη,την κοινή λογική, γιατί όχι και την αισθητική μας, να κρίνει αν είναι δόκιμος ο όρος "κανονικότητα"  για τους ανθρώπους, ή ....μαϊντανός που πάει παντού!!!

Το ερώτημα μας είναι εύλογο.

 Με δεδομένο ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός,  πως διασφαλίζεται η αντικειμενική κρίση περί της κανονικότητας  ή  μη , ενός εκάστου ;
 Υπάρχουν  πρότυπα ,δείκτες, κλίμακες, είδωλα, στατιστικές, που όλα μαζί να συγκλίνουν ,να στοιχειοθετούν , να συνιστούν  κανονικότητα διακριτή  αναγνωρίσιμη και
de facto αποδεκτή  σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας?

Εάν υπάρχουν ,ποιοι είναι αυτοί οι εγκέφαλοι που  τις ορίζουν, τις τυποποιούν και τις επιβάλουν  στα κοινωνικά σύνολα ?  Και κυρίως γιατί;;;;;;;;;

Κάπου εδώ λέω να μην επιμένουμε  περισσότερο στους  δικούς μου προβληματισμούς αλλά  να αφεθούμε  στην   συγκλονιστική
ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ  της Rosie King

```````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````

Η αυτιστική Rosie King μας δείχνει την μοναδική πλευρά του αυτισμού


Εκφραστικότατη, έξυπνη και ατάραχη η Rosie King εξηγεί πώς ο αυτισμός την βοήθησε να βγάλει τον πραγματικό της εαυτό. Πήρε αυτή την ταμπέλα και της έδωσε εντελώς θετικές ερμηνείες. Απολαμβάνει τη μοναδικότητά της και κάνει «νορμάλ» πράγματα αν και τη λέξη νορμάλ την έχει πετάξει πέρα από κάθε γνωστή ... νόρμα!

Η Rosie έχει περάσει τα όρια της αποδοχής με τη νέα της οπτική. Βλέπει τον αυτισμό περισσότερο ως ικανότητα παρά ως ασθένεια. «Δεν προσπαθώ να με βάλω μέσα σε "πρέπει" και κουτάκια της καθημερινότητας. Αυτό είναι το καλό με τον αυτισμό. Δεν έχεις την παρόρμηση να κάνεις κάτι τέτοιο. Απλά σκέφτεσαι τι θες να κάνεις, βρίσκεις έναν τρόπο να το κάνεις και το κάνεις! Αν προσπαθούσα να ταιριάξω σε κάποια άλλα πρότυπα, δε θα είχα κάνει ούτε τα μισά από αυτά που έχω κάνει σήμερα.»

Η Rosie κάνει όλα όσα θέλει δίχως αυτό να την απαλλάσσει από τα καθημερινά προβλήματα του αυτισμού. «Είναι κουραστικό να εξηγώ κάθε μέρα στους καθηγητές μου, ότι πολλές φορές η ζωηρότατη φαντασία μου προλαβαίνει τα αρκετά βαρετά μαθήματα και αναλαμβάνει δράση. Και όταν η φαντασία μου αναλαμβάνει δράση, το σώμα μου ζει τη δική του πραγματικότητα που πολλές φορές είναι εξαιρετικά συναρπαστική και τότε ίσως να πρέπει να τρέξω ή να μετακινηθώ μπρος πίσω, ίσως και να ουρλιάξω».

Μετά αναφέρεται στην κανονικότητα και στο πόσο περιοριστική και άσκοπη είναι. Συζητά για το πόσο σκληρά προσπαθούμε να τα χωρέσουμε όλα και όλους σε κουτάκια κανονικότητας, όμως αν θελήσει κάποιος να μας κάνει ένα κομπλιμέντο και μας πει «Ω! Πόσο κανονικός είσαι!» νιώθουμε άσχημα. Τα κομπλιμέντα που μας αρέσουν είναι το πόσο μοναδικοί είμαστε, πόσο ξεχωριστοί, πόσο υπέροχοι! Οπότε, αν οι άνθρωποι θέλουν να είναι όλα αυτά τα πράγματα γιατί προσπαθούν να κρύψουν τη λάμψη τους μέσα σ' ένα μικρό ίδιο κουτάκι; Γιατί πετούν τη μοναδικότητά τους στη λάσπη; Είναι τρομακτικό το ότι σήμερα υπάρχουν κατασκηνώσεις αυτιστικών που προσπαθούν να τους κάνουν να είναι κανονικοί!».

Η King λέει πως δε θα αντάλλασσε τον αυτισμό της, ούτε κάποιο από τα χαρακτηριστικά του, τη φαντασία, για τίποτα στον κόσμο. Ελπίζει πως όλο και περισσότεροι θα συνειδητοποιούμε πως δεν υπάρχει χώρος για τον φόβο της διαφορετικότητας. Είναι για όλους αποπνικτικό να προσπαθούμε να χωράμε σε κουτάκια. Είναι καλύτερα να περνάμε ωραία την ώρα μας κι όχι να μας τιμωρούμε επειδή δεν είμαστε κανονικοί.

Είναι καλύτερα να διασκεδάσουμε με τη διαφορετικότητά μας, γιατί τι πιο απελευθερωτικό από το να γνωρίζεις πως είσαι ένα εντελώς ξεχωριστό πλάσμα μέσα στον κόσμο;

12 σχόλια:

  1. Αυτή η ανάρτηση πραγματοποιήθηκε στον ΠΗΓΑΙΜΟ τον Μάρτη του 2017 .Είναι όμως από αυτές που δυστυχώς δεν χάνουν την επικαιρότητά τους όσα χρόνια κι αν περάσουν.....

    Προσωπικά μου έλαχε να βιώσω από πρώτο χέρι την .."διαφορετικότητα" μετά λόγου γνώσης λοιπόν και εκ πείρας δηλώνω ότι κανονικότητα υπάρχει όπου η αγάπη αγιάζει την ψυχή μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Λυγερή μου!
    Κάποια πράγματα δυστυχώς είναι διαχρονικά και δεν αλλάζουν, απλά στις μέρες μας έχει παραγίνει το κακό και η πίεση της εξουσίας πάνω μας είναι τόσο έντονη, που όσο και να μην θέλουμε το νιώθουμε....

    Εχουν "σπείρει" τόσο φόβο μέσα μας ώστε να μην αναγνωρίζουμε πια τους εαυτούς μας και να λειτουργούμε σαν καλοκουρδισμένα ρομποτάκια, χωρίς ελευθερία, χωρίς πρωτοβουλία, ακόμα και οι σκέψεις μας αυτολογοκρίνονται...

    Ανέκαθεν άλλαζαν το νόημα των λέξεων ώστε το περιτύλιγμα των αποφάσεων να είναι εύπεπτο, πόσο μάλλον τώρα που η μία απόφαση αντικρούει την άλλη....

    Πριν πας στη μοναδική Rosie King,εσύ η ίδια ρωτάς: "Και κυρίως γιατί;;;;;;;;;"!

    Ελα ντε, τι θα πετύχουν και τι θα κερδίσουν, σε μια ζωή τόσο πρόσκαιρη και τόσο πεζή πλέον; Προφανώς ταϊζουν τη ματαιοδοξία τους, που πηγάζει από την εφήμερη δύναμη της εξουσίας!

    Εύχομαι υγεία και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή μέρα Δημήτρη μου.
      Η παρουσία σου νεύμα φιλίας και θύμησης στη μοναξιά που με κυκλώνει κάθε μέρα που περνά
      .(Ρώτησε τον Κώστα σου γιατί. Εκείνος ξέρει..)

      Δεν ξέρω αν στις μέρες μας η πίεση της εξουσίας είναι εντονότερη από ποτέ.Δεν το θυμάμαι. Εκείνο όμως που θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου είναι ότι ο ανεκδιήγητος εξαναγκασμός και η χειραγώγηση που ασκείται από την «εξουσία» γίνεται εν ονόματι της ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ. Το θεωρώ ασέλγεια του αισχίστου είδους. Μα είναι τόσο ανόητοι όλοι τους που νομίζουν πως δεν τους καταλαβαίνει ο λαός; Δεν υπάρχει ούτε ένας ΚΑΝΟΝΙΚΟΣ παρατρεχάμενός τους να τους ανοίξει τα μάτια ;;;
      Άστα Δημήτρη μου να μη το χοντρύνω περισσότερο.Εγώ, ( μη γελάς) τους έχω δώσει μια ορισμένη προθεσμία. Αν δεν αλλάξουν ρώτα ,και δεν θεωρήσουν τον κάθε πολίτη και ιδίως τα «δικά μας» παιδιά ως κανονικούς ανθρώπους και δεν σεβαστούν τις πραγματικές τους ανάγκες θα τους κρεμάσω στα …μανταλάκια των περιπτέρων….
      Φιλιά στα παλικάρια σου και την Κυρά σου

      Διαγραφή
  3. "Κανονικότητα"
    Μια λέξη φετίχ από εκείνους που ...κατηγορούν κάποιους άλλους για ...ξύλινη γλώσσα. Η αποθέωση της ανυπαρξίας τους και της πνευματικής τους ανεπάρκειας.
    Λυγερή μου πιστεύω, στις σκέψεις όσων μετέρχονται τον όρο που δικαίως έκρινες, είναι η ομογενοποίηση από τα πάνω των ανθρώπων. Με λίγα λόγια η προβατοποίησή τους. Η λείανση κάθε στοιχείου προσωπικότητας της ανθρώπινης φύσης.
    Δεν μπορούμε ποτέ ως ανθρώπινα όντα να ορίσουμε την κανονικότητα. Γιατί η ζωή δεν είναι ευθεία γραμμή με μέσους όρους και κλώνους στην συμπεριφορά. Την χαρίζουμε σε εκείνους που την επιβάλλουν και την πολεμάμε με πάθος και άποψη.
    Όσο για την αγαπητή Ρόζυ που παρουσιάζεις, τι να πούμε! Να υποκλιθούμε σε ακόμα έναν άνθρωπο τόσο σημαντικό.
    Χαίρομαι που είσαι εδώ.
    Στέλνω τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τα δικά μου με μια αγκαλιά καλέ μου φίλε Γιάννη.

      Βάζεις τον δάκτυλο στον τύπο των ήλων.’Εχεις δικιο. «Αγέλη» μας ανεβάζουν και αγέλη μας κατεβάζουν. Θα τους πάρει και θα τους σηκώσει

      Όντως η έννοια της κανονικότητας είναι ρευστή και ορίζεται από την οπτική γωνία που την βλέπει ο καθένας μας.
      Γι αυτό και γώ ξεκάθαρα και για λογαριασμό μου δηλώνω ότι κανονικό είναι ό,τι μ’αρέσει κι αγαπώ .Ως προς τους ανθρώπους ,τους δέχομαι όπως είναι ,αλλά ιδιαίτερα οι άνθρωποι που αφήνω την καρδιά μου να ξαποστάσει απάνω τους με εμπιστοσύνη.,είναι οι «δικοί» μου κανονικοί άνθρωποι

      Διαγραφή
    2. Πολύ όμορφο και θετικό Λυγερή μου. Την καλησπέρα μου και πάλι.

      Διαγραφή
  4. Ακόμα κι εγώ, που αρκούμαι στα λίγα, μου αρέσει να είμαι μόνος κατά καιρούς, που αναγνωρίζω την ανάγκη περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας... έχω μπουχτίσει.
    Μου λείπουν πια, εκείνα τα απλά, μια βόλτα με το αυτοκίνητο και με φίλους σε κάποια κοντινή πόλη, να συζητήσουμε χωρίς μάσκα και να πιούμε ένα τσίπουρο, να κατέβω στη αγορά, να μπω στο αγαπημένο μου βιβλιοπωλείο...
    Η ηρωίδα της εγγραφής σου, κατόρθωσε να φτιάξει τη δική της κανονικότητα και να προσπεράσει ταμπέλες και στερεότυπα με θετικό αλλά και μαχητικό τρόπο. Εγώ προσωπικά, φτάνω στα όρια μου, μου λείπει μέρος της δικής μου κανονικότητας, της απλής αλλά δικής κανονικότητας.
    Νομίζω, ότι κάπως έτσι αισθάνεται πια ο περισσότερος κόσμος.
    Την καλημέρα μου, Λυγερή, χαίρομαι που είσαι παρούσα και μας θυμίζεις και την άλλη όψη της ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου πάντα καλωςορισμένε στον ΠΗΓΑΙΜΟ.

      Η ψύχραιμη ,νηφάλια και ρεαλιστική σου προσέγγιση στο θέμα μας με κατεύνασε την θυμωμένη.
      Με δεδομένο όμως ότι η κανονικότητα του καθενός είναι εξατομικευμένη ανάλογα με τις ανάγκες ,τις προτεραιότητες, τις συνήθειες αλλά και τις υποχρεώσεις του, απορρίπτω τις οριζόντιες αποφάσεις -εντολές- της εξουσίας χωρίς να ληφθούν υπ’ όψη ,στο μέτρο του δυνατού τουλάχιστον, οι συνθήκες ζωής κάποιων ευπαθών ομάδων και των οικογενειών τους οι οποίοι μάλιστα εκ των πραγμάτων δεν μπορούν ν’ αντιδράσουν
      Δεν πιστεύω ότι έχουν μικρόνοια και δεν μπορούν οι ιθύνοντες να βρουν εναλλακτικές συνθήκες εφαρμογής μέτρων προφύλαξης κατά της πανδημίας .
      Απλά ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ και δεν μπαίνουν στην διαδικασία ούτε να σκεφτούν παράπλευρες ενέργειες ει μη μόνο οριζόντιες κι όποιον πάρει ο χάρος.

      Αυτή την ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ την οποία δεν χάνει την ευκαιρία η εκάστοτε εξουσία να επιδεικνύει σε θέματα που έπρεπε να αποτελούν ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ για την κοινωνία μας κι όχι ευνοϊκές παροχές ,δεν την συγχωρώ ως πολίτης και την επιστρέφω στα μούτρα της εκάστοτε εξουσίας.

      Καλό μας μήνα Βασίλη μου
      Με την αγάπη μου και απεριόριστη εκτίμηση στο πρόσωπό σου.

      υγ: Σε ευχαριστώ που μούδωσες την ευκαιρία ( και γω την άρπαξα) να ξεφύγω κατά τι από το θέμα μας και να βγάλω τα απωθημένα μου...

      Διαγραφή
  5. Αγαπημένοι μου,μοναδικοί, συντοπίτες μου

    Τ' αχνάρι σας στον ΠΗΓΑΙΜΟ φάρος φωτεινός εκπέμπει φλόγα ψυχής ,ελευθερία του νου,
    συνειδητότητα, ενσυναίσθηση πραγματικότητας και καθαρής αλήθειας που σκιαγραφούν ανεμπόδιστα το προφιλ όχι ενός υπερ-ανθρώπου ,αλλά ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ανθρώπου που όντως διαφέρει από τα υπόλοιπα όντα της Γης ως προς τις...λεπτομέρειες που κάνουν την διαφορά.
    Τα καλούπια που στήνουν οι στυλίστες της εποχής δεν μας χωρούν όλους και χαρά
    σ' εκείνους που οι δοκιμασίες τους επιτρέπουν να διακρίνουν τις πραγματικές αξίες και συνθήκες μιας κανονικής ζωής .
    Αυτή την ουσιώδη κανονική ζωή για σας εύχομαι από τα βάθη της καρδιάς μου.
    δική σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. 🌸🌸Πέρασα να σου ευχηθώ καλές γιορτές με υγεία και όλα τα καλά στο σπίτι σου🌸🌸

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Aν και δεν ειμαι πληρως εμβολιασμενος θ' αφησω το ιχνος μιας κανονικοτητας
    που απαρνηθηκα απο παιδι και ποτε δεν μετανοιωσα...
    Πολλα φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι Σημεσία έχουν το έτος,ο μήνας ,η μέρα ;;;Όλα χωράνε στο ΠΑΝΤΑ
      Το έννοώ

      Διαγραφή